Saimaa laajassa merkityksessään on upea, niin kuin se asukkaatkin. Me Pien-Saimaan kuhanpyytäjät olemme sama onnellista perhettä Puruveden muikunkalastajien, Luonterin erakoiden, Pielisen omalaatuisten asujien ja jopa viäräleukaisten mutta sitäkin ystävällisempien kallavetisten kanssa. Sama onnellinen yhteishyvän ajatus vallitsee myös Saimaan alueen matkailussa. Vai vallitseeko?

 

Saimaan matkailu Ry:n ylläpitämä www.saimaa.fi-sivusto tarjoaa loistavan tietopaketin koko suuresta Saimaan alueesta matkailijalle. Mukana kaikki Saimaan kaupungit Lappeenrannasta Iisalmeen ja Joensuuhun matkailutarjontoineen. Imatran BB-festarit sekä Kuopio tanssii ja soi mainitaan, samoin Lappeenrannan hiekkalinna sekä tietysti oopperajuhlat. Risteilytarjonta esitellään houkuttelevasti ja majoitusvaihtoehdot löytyvät paikkakunnittain. Tosin etusivun ilmoitus Jouluntaikaa–pikkujoulukuvaelmasta hieman hämmentää näin mittumaarin aikan, mutta kokonaisuus on hyvä.

 

Mutta hetkinen, mikä on tämä gosaimaa.fi –sivusto? Sisältö on samankaltainen mutta täällä Saimaa on paljon pienempi järvi, koska sivustosta löytyy ainoastaan Lappeenrannan ja Imatran tarjonta. Sivuston takaa löytyy yritys nimeltä Etelä-Karjalan Matkailu Oy. Yhtiö perustettiin pari vuotta sitten alueen kuntien rahoilla ja se tuotti vuonna 2008 miljoonan liikevaihdolla 150 000 EUR tappiota.

 

Pääsyyksi tappioon ilmoitettiin kalliin verkkokaupan rakentamiskustannukset. Minun tietokantatietämykseni mukaan verkkokauppa on melko yksinkertainen ja edullinen internet-sovellus, joten tuo hinta ihmetytti kovin. Siksi käytin kaksi tuntia aikaa sen tutkailuun ja havaitsin että ainoat kaupassa myytävät tuotteet ovat kaksi Viipurin risteilyä. Niidenkin etsiminen oli niin kovan työn takana etten usko tuon kaupan kautta yhtään risteilymatkustajaa löytyvän. Ihan parissa vuodessa ei siis kateta sen rakentamiskustannuksia.

 

Ettei tämä vuodatus menisi pelkäksi valitukseksi, teen ehdotuksen. Ehdotan että Etelä-Karjalan matkailu Oy:n toiminta lopetetaan välittömästi. Näin vapautuvista rahoista 10% sijoitetaan matkailumarkkinoinnin tehostamiseen toimivassa www.saimaa.fi-sivustossa ja lopulla paikataan alijäämäisiä kuntatalouksia.

 

Lappeenrannan hiekkalinna 2009

1245002366_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

1245002391_img-d41d8cd98f00b204e9800998e